mandag den 16. august 2021

Grindsted Å, zone 4 slår til

 Fra min plads på hjemmekontoret havde jeg hele dagen den fineste udsigt til vejrgudernes kamp. Kampen stod mellem solguden og regnguden, og kampen bølgede hele dagen frem og tilbage. Da jeg sidst på dagen endelig fik styr på glasfiber, skruer, metalbeslag og regneark, havde de to kombattanter endnu ikke fået kampen afgjort. Så jeg pakkede både kamera og fiskestang i bilen.

Jeg gjorde holdt ved Utoft og kiggede lidt på åen og fik taget den endelige beslutning. Det blev nok ikke til guldsmedevejr, da det så ud til at regnguden havde overhånden. Jeg kørte så videre til Jernbroen på zone 4 og riggede grejet til. Der er pt rigtigt meget vand i åen, så jeg valgte en lettere belastet flue, som nok skulle kunne lokke en havørred til hug.

Jeg startede lige opstrøms højspændingsledningerne og fiskede langsomt nedstrøms. Lige ved en lille grøft kunne jeg kaste, så fluen ville drive ind mod en pilebusk, der nok kunne give skjul for en fisk. Vupti, og så trak det bare i snøren, vouw for en fisk, der måtte have have taget fluen. Det her var ikke en almindelig havørred og hvis det var en laks, så var den over 75cm, så fisken skulle under alle omstændigheder ud igen. Så maks pres på, så fighten blev så kort som muligt.

Pilebusken anes til venstre.

Efter et par minutter fik jeg fisken at se, helt klart en laks. Efter flere korte, men tunge udløb kunne jeg efter yderligere 5 minutter trække fisken ind i den lille grøft, hvor jeg nemt kunne få fluen ud. Jeg fik fisken vendt og kunne holde dens hoved ud i strømmen. Et hurtigt kontrolmål med stangen sagde 85-90 cm. Kort efter svømmede den selv mod dybet igen.

Dagens flue.

Tak til regnguden for at være den stærkeste i dag.


Ingen kommentarer: