mandag den 20. april 2020

At fange en laks.....

på 1 meters penge er ikke så usædvanligt i disse dage. Men at fange en super duper bækørred på 30cm og en næsten lige så stor stalling, det er ikke hverdagskost.
Jeg kørte ud til Utoft og gik næsten op til dambruget. Åens brinker var godt belagt med sand, så man kunne se, der har været gang i vandet hen over vinteren. Sandet viste sig at være ganske udmærket at gå på, så valget af gummistøvler frem for waders i det varme vejr var en udmærket beslutning.

Stillesiddende fiskeri.
Der var hurtigt bud efter fluen, og jeg havde et par små ørreder så tæt på, jeg kunne se de var finneklippede. Det store arbejde, de mange frivillige bruget nogle weekender på, bærer foreløbigt frugt. Og nogle fisk er altså trukket ned forbi dambruget.
Efter et stort sving, lige da fluen kom ud af den kraftige strøm faldt hugget. Efter lidt hoppen og dansen kunne jeg fjerne fluen fra en rigtig flot bækørred og sætte den fri igen.
Lidt længere nedstrøms var der efter en masse turbulens noget stile og dybt vand. Da jeg ikke kunne få fluen til at svinge ind på det dybe vand, tog jeg et kast direkte i dybet og lod fluen synke.Pludselig kom der mere træk i linen og jeg strammede op. En god fisk havde taget, men denne gang blev den nede ved bunden. Typisk stalling, tænkte jeg. Og ganske rigtigt, en stalling næsten på størrelse med bækørreden havde taget fluen.
2 så fine fisk inden for et kvarter, det er sgu' da lykken.

Bækørred 30cm.
Stalling 28cm.
På vej ned mod bilen fangede jeg endnu en bækørred og en stalling, begge ca. 20 cm.

Dagens flue.
Til sidst sad jeg bare på brinken og nød det gode vejr, men jeg vil nu stadig gerne fange en laks.

Et sidste kig mod solnedgangen.

Ingen kommentarer: