mandag den 10. juli 2017

Bim, bam, bum

Jeg var ved åen ved 20-tiden og begyndte med at gå langsomt op langs åbredden, mens jeg spejdede efter overfladeaktive fisk. Først hen imod kl. 21 begyndte der at ske noget. Jeg kastede til en af de første fisk, jeg så. Den gik efter fluen, men den var simpelthen for lille til at gøre noget ved fluen.
Flere og flere fisk viste sig, men de var alle af meget lille størrelse. Først da jeg så en god fisk, kastede jeg igen. Fisken tog første gang og jeg gav modhug. Jeg var så hurtig, at fisken ikke nåede ned i dybet, så jeg trak en 20-25 cm bækørred helt fri af vandet og fluen slap hurtigt sit tag.

Dagens opskrift, en lille str. 16.
Jeg vendte mig om og kiggede nedstrøms. En fin fisk var begyndt at ringe lige efter en stor grødeklat. Opstrøms kast var ikke muligt og nedstrøms var svært fordi snøren nemt kunne blive fanget i grødeklatten. Kastet skulle ligge så fluen og forfanget lå i strømrenden og fluelinen skulle holdes fri af grøden, mens det hele langsomt gled ned til fisken. Planen lykkedes og fisken var med på ideen, for den tog fluen, lige da den var fri af strømrenden. Bum en stalling på 30 cm og dagen var reddet.

Dagens store fisk, stalling 30 cm.

Ingen kommentarer: