onsdag den 7. september 2016

Mosekonebryg, Ferdinand og blåmand

Resultatet af mosekonens aktiviteter gled tykt og langsomt hen over åens vand, så tykt at jeg havde svært ved at følge fluens drev ned over fiskens standplads. Da fisken brød vandoverfladen, omtrent der hvor min flue skulle befinde sig, gav jeg modhug.

Fisken stod nede bag grødekanten ved nærmeste bred.
Wouv, den var større end jeg havde regnet med, vurderet ud fra de få gange jeg havde set den tage døgnfluer på overfladen. Men standpladsen og fiskens opførsel indikerede, det var en stalling jeg havde fat i. Jeg fik langsomt bugseret fisken forbi flere grødeklatter. Da jeg havde den lige ret ud for mig, lagde fisken sig på siden, rejste den enorme rygfinne og fremviste den flotteste blå side, jeg længe har set. En rigtig blåmand på den pæne side af 40 cm. Desværre var forholdene ikke til at tage et billede. Stående på blød bund i vand til lige over knæene med fluesnøren viklet ind i bevoksningen, så skulle jeg have haft 4 arme for at tage et billede i det hurtigt svindende lys. Inden jeg fik stangspidsen helt ned til fluen slap grebet, og med et koket slag med halen tog han retning ned i det beskyttende dyb.
Queen of the River på tørflue, det slår alt, en helt fantastisk oplevelse.

På afstand af tyren Ferdinand.
Da jeg ville forsætte op langs åen, havde jeg fået selskab. Tyren stod på 50 meters afstand og betragtede mine anstrengelser. Den plejer ikke at komme tæt på, men jeg syntes alligevel, jeg hellere måtte begive mig hjemad. Næsten ved P-pladsen nåede jeg lige at fange en bækørred på 25 cm på samme tørflue.

Fly of the day. Str. 14 CDC

Ingen kommentarer: