tirsdag den 19. juli 2016

Fisketur i min barndoms sommerland

Jeg måtte benytte alternative veje for at komme ud af Billund i dag, for der var run på Legoland. Vel ude af Billund kunne jeg se der var kø til Legoland helt ude fra den anden side af rundkørslen i Karlskov. Det var da godt, jeg havde valgt at tage på fisketur.

Møllen i Trend med åen i forgrunden.
Jeg valgte i dag at køre til Trend, hvor jeg nød mangen en sommerdag som barn på ferie hos min farmor og farfar. Åen har jeg ikke fisket i siden 1975, tror jeg nok det var. Men først skulle jeg lige en tur ned af Memory Lane. Da jeg var dreng kunne man fiske ned langs møllen, hvad vi ofte fik lov til. Møllerens var jo min fars onkel og moster. Et af de første steder med et Zimmer/Rooms skilt, hvad der blev lavet en del sjov med i sin tid.
Se flere billeder fra området længere nede. Eller se dem som slideshow.

Jeg fiskede først ved Hyllebjerg Bro, hvor jeg havde en del småfisk på krogen. De kunne dog selv hoppe af den modhageløse krog ved slæk på linen. Jeg havde en længere snak med en gammel gut, der øsede af sin erfaring med åen på skønt himmerlandmål. Hvordan det det gik til husker jeg ikke, men samtalen blev drejet over på fodbold og Viborg. Da han fortalte, han havde spillet på VFF's førstehold sammen med Finn Døssing (verdensberømt fodboldspiller, i Viborg vel at mærke), så spurgte jeg til hans navn. Thomasberg var det, far til sønnen Thomas, som de fodboldinteresserede nok ved hvem er.

Trend Å ved Hyllebjerg Bro.
Jeg kørte så til Gunderup og parkerede nede i engen. Jeg fiskede opstrøms en times med tørflue uden at se fisk. Da jeg nåede op forbi Hesteskoen, gik jeg et par hundrede meter opstrøms uden at fiske for at prøve lidt nedstrøms fiskeri, hvor Thomasberg havde fortalt, der altid stod en fisk. Ganske rigtigt, efter få kast kom han tumlende op af det dybe hul og tog fluen. Så var det jeg gjorde et klassisk tørfluetilslag, hvilket jeg med samme var klar over var en fejl. Jeg mærkede kort fiskens tyngde, inden jeg flåede fluen ud af munden på den. Dagens heldige fisk var en 60 cm havørred, som nok fik sig en forskrækkelse. Pokkers også. På resten af turen så jeg ikke til flere fisk. Godt træt vendte jeg efter 7-8 timers fiskeri næsen hjemefter.

Dagens flue. Ikke særlig køn, men lokkende alligevel.

Jeg var et smut omkring Ertebølle. Jeg syntes altid, det var spændende at besøge min oldemor. Så fik vi lov til at rende ned til klinten og kigge ned på stranden. Der var svimlende langt ned, syntes jeg som knægt. Der var i hvert fald langt op, hvis man havde været en tur nede på stranden.

Oldemors hus i Ertebølle. Her voksede min farmor og 11 søskende op.
Her lidt billeder fra Trend. Cafeteriet, hvor vi har puttet mange mønter i flippermaskinen og jukeboxen. Silver Moon med Michael Nesmith var et hit. Kroen, hvor jeg har været til familiekomsammen, var tidligere rød og fyldte meget i billedet af Trend. Forretningen i Trend, som min farfar åbnede den 28. maj 1966 som Trend Varecenter. Jeg kan datoen, for det er min søsters fødselsdag og min farmor og farfars bryllupsdag. Senere overtog min onkel og faster butikken.

Trend Cafeteria hed det i sin tid.

Trend Kro.
Trend Varecenter, nu Kræmmermarked står der.
Så et smut til Borregaard, hvor min farmor og farfar havde købmandsforretning. Smedens hus ligger der endnu, men skolen er væk. En mand jeg talte med i Ertebølle sagde, den brændte for en del år siden. På vej til åen Ved Hyllebjerg kunne jeg også lige slå et slag ind forbi kirkegården i Overlade og mindes de gamle, hos hvem jeg tilbragte mange sommerferier sammen med min bror Erik og min fætter Søren. Senere udfyldte vore mindre søstre, Ulla og Lene, og kusinerne Tina og Valerie ferierne hos Karen og Otto i Borregaard. Men uanset om det var drenge eller piger, der var på ferie, så brugte min farmor altid udtrykket Uhh det forbandede knæjtskidt, når der blev lavet ballade.

Farmor og farfars hus/købmansforretning i Borregaard.
Smeden i Borregaard.
Henne på hjørnet lå skolen.
Karen og Ottos sidste hvilested. Kirkegården i Overlade.

Ingen kommentarer: