søndag den 12. juli 2015

Stang #3 + forfang 015 + tørflue str. 14 = havørred 55 cm

Efter at have brugt det meste af søndagen på at repræsentere GSF med binding af tørfluer på Karensminde i Grindsted, slog jeg lige et smut forbi åen på vej hjem. Mange af dem jeg talte med på Karensminde, spurgte om man virkelig kunne fange fisk på det småkravl jeg sad og bandt. Tvivlerne skulle bare have været med forbi åen her til aften.

De eneste vidner
Jeg gik et stykke op ad åen og begyndte at fiske til nogle mindre fisk, der stod og guffede døgnfluer. Jeg prøvede et par forskellige fluer uden held. Nå, men det var jo også bare nogle små fisk, og da det trak op til regnvejr fra vest kunne jeg jo også vende næsen hjemefter, det havde jo været en lang dag. Jeg bandt en Radovna Special str. 14 på forfanget og gik nedstrøms, mens jeg fiskede tørfluen over de mest sandsynlige pladser. Efter et lige stræk med lavt vand stod et par grødebuske og svajede dovent i strømmen efterfulgt af et dybt hul. Jeg placerede fluen lige efter grøden, så den kunne drive ned over det dybe. Fluen havde dårligt lagt sig på vandet, inden den blev taget i et vildt plask af en stor fisk. Megastor, tænkte jeg, den skal bare ikke ind i grødebusken, så jeg holdt den hårdt. Så hårdt at stangen bøjede helt sammen til et U. Det lykkede mig at holde fisken ude på det dybe og efter et stykke tid kom den langsomt op mod mig hen over det lave vand. Da fisken passerede mig, kunne jeg se det var en havørred. Hold da op, den var flot. Den skal jo ud igen, så fighten skulle gøres så kort som muligt. Jeg fik den ind til kanten, inden den var træt, så den fes frem og tilbage på den korte line, men jeg kunne lige akkurat nå fluen med hånden og få den vrikket løs. Fisken blev stående 1 sekund eller 2, og så væk var den. Mindst 55 cm var den og tyk og fed.

Længst til højre stod havørreden
Jeg kravlede op fra sivene på noget lidt fastere grund, hvor sad en stykke tid og lod oplevelsen falde til ro, det endte sgu' med at blive en fantastisk dag.
I mellemtiden var det så småt begyndt at regne uden at jeg havde taget notits af det før nu. Jeg traskede langsomt ned langs åen mod bilen, spottede lige en pæn fisk, tog et enkelt kast og krogede en fin bækørred på 35 cm på samme flue. Det gik lidt mere gelinde for sig, men også en god oplevelse.

Flot bækørred på 35 cm.

Dagens flue

Ingen kommentarer: