mandag den 11. august 2014

Fugl og fisk

Jeg har på flere fisketure ved Utoft set en fugl, jeg ikke kender. Den kommer jagende hen over åen med høje hvin. Sådan lidt ligesom isfuglen også gør det. Men pludselig stiger den hurtigt op mod himlen, og her er det man ser dens hvide plet over halen. Ellers er fuglen helt mørk. Jeg har tjekket på www og diverse fuglebøger. Mit bedste gæt er en svaleklire.
I dagens blæsevejr og uden klækninger gik jeg op langs åen kun med kameraet. Jeg stod længe og ventede, hvor jeg ofte har set fuglen. Pludselig hørte jeg hvinene og der kom fuglen. Jeg prøvede det bedste jeg havde lært for at få et billede i kassen. Men alverdens superzoom, autofocus og masser af billeder pr. sekund hjalp ikke meget.
Mens jeg skød løs, så jeg ud af øjenkrogen en fisk lige bag en grødebusk i svinget, som jeg stod ved. Fokus skiftede, så at sige. Jeg ventede lidt og der kom fisken igen. Det lignede en bækørred.

Mit 'bedste' skud af fuglen.
Og her fisken.
Jeg overvejede lidt, jo der var tid nok til at gå tilbage og hente fiskestangen. Mens jeg hentede grejet, lagde jeg lidt strategi for at fange fisken. Der var ikke plads til kast opstrøms og nedstrøms vil linen hænge i grøden. Hrmm, jeg må prøve med et kast fra siden som bliver meget kort. Som sagt, så gjort. En streg i regningen var sumpen. Jeg måtte i græs og blød bund til op over knæene. Men efter et par kast tog fisken fluen voldsomt. Fisken gik dybt og ind under grødebusken. Helt klart en bækørred. Jeg måtte holde den hårdt, måske lidt for hårdt, men ud kom fisken og jeg fik den hurtigt ind over grøden, så jeg kunne få krogen ud af kæften på den. Her var det så at krogen knækkede, så jeg havde holdt den hårdt. Mens fisken lå på grøden og fik pusten igen, var den lige til at knipse.

Tyk og fed bækørred, lige over 45 cm.
Fisken skulle bare lige vippes ud over grødekanten, så forsvandt den ned i sit hul igen. Der står den nok også næste gang, jeg kommer forbi.

Ingen kommentarer: