mandag den 25. august 2014

Ferie med topping

Jeg har lige haft en hel uges dejlig ferie, men uden at have en fiskestang i hånden. Så efter den første dag på arbejde, så fandt jeg stangen frem fra gemmerne og kørte til åen. Fremme ved åen var vejret blæsende, lidt koldt og der var ikke et insekt at se. Jeg kørte videre ind til Grindsted for at se, hvordan det så ud på Bystykket. Her bredte den megen vand sig op over de lave brinker, så det ville ikke være nogen fornøjelse at prøve at fiske her.
Tilbage ved Utoft var vinden så småt begyndt at lægge sig, så jeg riggede til og gik opstrøms. Et stykke oppe af åen gjorde jeg holdt og sad lidt og spejdede. Efter at svanefamilien majestætisk var gledet forbi, viste de første døgnfluer sig. Det varede ikke længe inden der var døgnfluer overalt. Så mens svalerne jog frem og tilbage for at tage for sig af retterne, begyndte jeg at fiske efter de første fisk.
Den megen vand og det høje græs lagde hindringer i vejen, så de første fisk fik jeg skræmt med dårlige kast og plasken i vandet. Mens et par isfugle også ville vise deres flyvefærdigheder frem, kom jeg til et sving med flere gode fisk. Den første kunne jeg ikke få fluen til at flyde hen til, da træer og strøm ikke rigtigt arbejdede med mig. Det endte med at jeg efterlod en flue i træet.

Gode fisk langs grøden i åen.
Men efter kort tid havde jeg alligevel haft held til at fange 2 tromletykke bækørreder, henholdsvis 25 og 30 cm. Nu begyndte mørket at falde på og med det svindende lys forsvandt døgnfluerne også. Så jeg daskede langsomt ned mod bilen, mens jeg igen passerede svanefamilien og nok engang fik øje på et par svaleklirer.

Den største af ørrederne.

Dagens flue.

Ingen kommentarer: