onsdag den 27. august 2014

Med fårene som tilskuere

Jeg parkerede ved Hotel Svanen ved 18.30 tiden, men nede ved åen havde vinden endnu ikke lagt sig. Så jeg kiggede lidt på de mange får, der er her på engen. Det ser voldsomt ud, for de fleste har 2 lam, der efterhånden er lige så store som moderen. Og lige så snart man vender sig om mod dem, så styrter de af sted. Mens man går og fisker, er det ligesom de ved der ingen fare er, og så lunter de bare lige så stille omkring.
Jeg prøvede lidt sporadisk med en nymfe, men det var jo ikke den slags fiskeri jeg var på jagt efter, så det opgav jeg hurtigt. I stedet tog jeg et par billeder af fårene.

Et par får på engen neden for Svanen.
Men som vinden lagde sig, begyndte fiskene at vise sig, næsten i samme antal som fårene. Jeg så en pæn fisk tage en døgnflue og kastede straks til den og fangede en stalling på 15 cm. Hrmmm. Kort efter viste fisken sig igen, så det var altså ikke den store jeg fangede. Nyt kast og så var den der. På kort tid havde jeg fanget 3 stallinger, alle lige omkring 30 cm. Jeg holdt en pause og gik opstrøms langs åen og så ..... flere får.
Mørket var ved at falde på, så jeg vendte om. Næsten tilbage ved stien op til hotellet, så jeg ud af øjenkrogen en god fisk. Den måtte jeg lige prøve at kaste til.

Fisken viste sig ved græstotten forneden, og så lidt billedsjov.
Fluen var efterhånden godt gennemgnasket og syltet ind i algerester samlet op efter kontakt med grødeklatter i åen. Så fluen sank med det samme den ramte vandet i perfekt position til fisken. Jeg lod den alligevel drive lidt og ved det lille træk jeg så i snøren gav jeg modhug. Dagens sidste stalling var en fisk på 35 cm.

Dagens sidste og største. Fluen er i grødeklatten ved munden.
Og alle fårene klappede igen i deres små klove.

Ingen kommentarer: