tirsdag den 3. juni 2014

Mandagstræghed

Jeg var ved åen allerede ved 16-tiden. Men vi skulle helt hen til 21-tiden før der var noget tørfluefiskeri at skrive hjem om. Om det var insekterne eller fiskene, der havde lidt svært ved at komme i gang på en mandag, skal jeg ikke kunne sige. I mellemtiden måtte jeg så forsøge at få fiskene i tale på anden vis.

Køerne følger med i fiskeriet.
Der er et par enkelte dybe huller på Kirkestykket, så på med en tung nymfe, og så forsøge at lirke den ned til fiskene i det dybe. Jeg kastede ind bag et træ og lod fluen drive ud over det dybe. Straks var der kontakt til en god fisk, jeg prøvede samme kast igen og igen var fisken der. En tredje gang skete det samme, men så havde fisken luret tricket og lod sig ikke lokke yderligere.
Jeg kastede ned forbi en grødebusk ved det næste hul. Denne fisk tøvede ikke, og der var fast fisk med det samme. Jeg rullede løslinen ind og kunne mærke det var en rigtig god fisk. Den lod sig ikke bare lige trække ind. Langsomt fik jeg den dog nærmere og i samme nu jeg fik den op fra det dybe, spurtede fisken opad og forsatte i et kæmpespring. Helt blå var den og mere end 45 cm. Den største stalling jeg har haft fat i de senere år. Men efter springet havde krogen mistet taget i fisken.
Lidt senere fangede jeg en lille fyr på 25 cm og jeg forsatte ned på Bystykket.

Området bag træet hvor dramaet fandt sted.
Nede på Bystykket var der heller ikke meget aktivitet, så jeg forsatte med den tunge nymfe. Men uden held. Kun enkelte småfisk viste interesse for fluen. Da køligheden satte ind, var jeg nået ned til Engsøen og begyndte på tilbageturen. Samtidig med køligheden begyndte fisk at vise sig i overfladen hist og her. Jeg så en stor fisk og kastede til den flere gange, men den lod sig ikke lokke.
Jeg var efterhånden ved at tro, det bare var en af de dage, da jeg så nok en fisk. Jeg fandt en god position og landede fluen opstrøms fisken. Jeg kunne se fisken stige til fluen fra dybet. Helt igennem fascinerende. Stalling på 42 cm, det var alligevel ikke en af de dage, fisken vidste trods alt ikke det var mandag.

Flot fisk og tilbage med dig.
Et kvarter senere udspillede samme scene sig lidt længere opstrøms, denne gang var stallingen dog kun 38 cm.
Sejgt, og så på en mandag.

Ingen kommentarer: