torsdag den 29. maj 2014

Vælg og vrag

Solen skinner, det er varmt, en hel dag med tid til fiskeri forude. Så meget fiskevand at vælge imellem, så valget falder svært. I formiddags kørte jeg så bare af sted og så måtte jeg se, hvad dagen ville bringe.
Jeg stoppede ved Utoft for at snakke med fyren, der lige havde fisket her et stykke tid. Der skete ikke meget, sagde han, så jeg kørte videre men stoppede allerede igen ved hotellet for at prøve her.
Jeg sad et stykke tid og kiggede på de mange stallinger, der trak frem og tilbage i åen. Ingen af fiskene tog insekter på overfladen, så jeg satte en Skues inspireret nymfe på. Jeg syntes en tung flue ville ødelægge fornøjelsen ved at fiske i det klare lave vand.

Guldribbet hareøre med hønehackle.
På dette stræk af åen var der så mange fisk at se, at det var svært at vælge hvilken man skulle kaste til. Men jeg fik øje på en pæn stor fisk, der stod frit ude i strømmen over sandbunden. Jeg landede fluen et stykke opstrøms fisken og lod den drive ned over. Ingen reaktion overhovedet. Jeg prøvede flere gange, stadig ingen reaktion fra den store fisk. Mindre fisk gik af og til efter fluen, men altså ikke den store. Der var jo fisk nok, så videre til den næste. Jeg fik lavet et forkølet kast og fluen landede lige i hovedet på den ovennævnte fisk. Svupti gik den op og tog fluen. Der kan man bare se, man skal ikke altid følge bogen.

Stalling lige over 30 inden afkrogning.
Den næste stalling opførte sig lidt mere korrekt. Jeg fiskede langs den mørke rende ved modsatte bred og et glimt i vandet afslørede hugget. Nok en fisk lige over 30cm havde hugget.

Standplads

.og fisk.
Senere fangede jeg 2 stallinger omkring 25cm og nok en 30cm fisk. Da jeg passerede et dybt område af åen, så jeg en stor skygge fare opstrøms, jeg havde skræmt en ørred på ca 40cm. Den ville jeg godt have fanget, men nu havde jeg jo fået kig på stallingerne. Længst nede på stykket, stod en stor stalling ude i strømmen, men jeg undlod at kaste til den og nøjedes med at betragte den et stykke tid.

Man kan lige ane fisken øverst i billedet. Stalling ca 40cm.

Resten af dagen fiskede jeg i Ansager Å på zone 5, hvor jeg kun fangede en bækørred på 25cm, og på vejen hjem var jeg lige forbi Utoft igen, hvor jeg bare kiggede lidt efter fisk. Jeg så en enkelt med lidt størrelse på. Helt igennem en fantastisk dag.

Ingen kommentarer: