tirsdag den 10. september 2013

Hvad skal man med en 2-håndsstang...

når man på en flot efterårsdag kan kroge, fighte og lande en stærkt kæmpende 50 cm regnbueørred på en klasse 3 stang, 0,18 forfang og str. 12 nymfe.

Efterårsdag ved Grindsted Å ved Utoft
Nymfen fiskede langs egen bred, da hugget faldt tungt, og fisken rullede en gang i overfladen. Jeg var ikke i tvivl om, at en stor fisk havde taget fluen. Første gang jeg så fisken, troede jeg, det var havørred, jeg havde fat i. Da der faldt lidt mere ro på, kunne jeg se, der var tale om en regnbueørred. Efter 5 minutter kunne jeg kane fisken ind til bredden, hvor jeg kunne nå den med et greb i gællerne. Jeg ville gerne have fanget en havørred, men sådan en regnbueørred er nu heller ikke at kimse ad. Og nu får stalling- og ørredyngel i åen, da lidt større chance for at vokse sig store.

Regnbueørred 50 cm
For at vende tilbage til indgangsspørgsmålet. Hvis jeg en dag skal på jagt efter laks eller havørred længere nede af åsystemet, får jeg nok brug for en 2-håndsstang. Måske man skulle prøve allerede her i efteråret.

Efteråret er på vej

Ingen kommentarer: