lørdag den 9. oktober 2010

Sort nat - mørke fluer

Jeg tog ud til Utoft ved 17-tiden fredag aften. Måske det var muligt at se nogle store fisk, når mørket faldt på. Jeg fiskede nedstrøms broen, helt ned til grødeopsamlingen. På vej tilbage mod P-pladsen blev det langsomt mørkere og mørkere. Jeg fiskede på steder, hvor jeg mente der var fisk. Jeg prøvede en af mine nye fluer helt af plastmaterialer. Flere gange var små fisk oppe og nappe i fluen.
Til sidst var det næsten ikke muligt at se noget som helst. Jeg kunne lige ane åen og de flagermus, der kom drønende for at inspicere fluelinen, hver gang jeg kastede. I det turbulente vand bag en grødeklat brød en god fisk overfalden og jeg fiskede stedet intenst. Efter mange kast var fisken efter fluen, og et par få kast senere huggede den. Det var en fisk på 45-50 cm, som hoppede ud af vandet flere gange og svømmede fra side til side i åen, mens jeg langsomt fik den nærmere. Da den var næsten ud for mig, svømmede den under noget grøde og stod en halv meter ud af vandet, og væk var den. Opførslen tydede på en regnbueørred, hvorimod størrelsen fik tanken hen på en havørred. Men mon ikke det var en regnbue.

Sort-rød plastflue. Den fisken bed på.
Sort-gul plastflue. Tema med variationer.
Indtil dato har jeg kun fanget gedder på plastfluerne, men nu har en ørred og vist interesse. Det må snart være tid at prøve dem jeg har lavet til kysten.

Ingen kommentarer: