mandag den 4. oktober 2010

Der er fisk i åen. Både laks og ørred.

Da jeg kom fra arbejde, stod spinnestangen stadig i bryggerset og var ikke pakket væk efter lørdagens fiskekonkurrence i Engsøen. Så en hurtig beslutning, frem med et par spinnere og afsted til åen. Den første times tid fiskede jeg nedstrøms broen ved Utoft. Jeg fangede en enkelt bækørred på 25 cm og en regnbue på 30.
Stykket opstrøms broen skulle også lige prøves, og ved et dybt hul var der fast fisk i samme nu jeg strammede snøren op. Jeg vidste med det samme, der var tale om en rigtig stor fisk. I 5 minutter lagde jeg maksimalt pres på fisken og den flyttede sig ikke væk fra bunden. Men lige så langsomt kom fisken nærmere og endelig fik jeg syn for sagen. En hanlaks på 80-90 cm havde taget spinneren. Jeg holdt den hårdt, så den hurtigst muligt kunne afkroges og få sin frihed igen.
Fisken har lige vendt i overfladen
Det er altså ikke let at tage billeder af en stor laks med den ene hånd, mens man prøver at styre fisken med den anden. Nå, men fisken blev sat fri igen, og så måtte jeg sidde et stykke tid, mens jeg kom til mig selv efter den oplevelse.
Jeg fiskede videre ned mod broen, og i det sidste sving fik jeg igen hug af en stor fisk. Denne var ikke så stor som den første, men den tog et par vilde udløb, inden den stillede sig under en grødeklat. Efter lidt tovtrækkeri frem og tilbage kunne jeg forsigtigt løfte fisken på land for at fjerne krogen, som sad lidt utilgængelig. Men ved hjælp af tangen fik jeg krogen ud og efter et billede kom fisken tilbage i vandet. Denne gang var der tale om en havørred/bækørred på 60 cm.

Havørred/bækørred på 60 cm
Efter sådan en fisketur er det altså svært at få armene ned igen.

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Jeg tror du skal have mig med derned én dag. Jeg har været ved utoft adskillige gange, uden så meget som at se en fisk.
Men dejligt at høre at der rent faktisk er fisk der, selvom det snart er slut med fiskeriet der :)