mandag den 13. august 2018

Normalt dansk sommervejr = fiskefeber

Efter vejromslaget her i weekenden, så blev jeg ramt af fiskefeber. Waders, stang og flueæske var hurtigt inde i bilen og så afsted til åen. Jeg valgte Utoft, for at se om regnvejret og højere vandstand havde fået nogle store fisk til at trække helt her op.
I løbet af en halv time, havde jeg de første 20 små fisk efter fluen, og så holdte jeg med at tælle. Heldigvis kunne de ikke få den store krog ind i munden eller også ramte de i deres iver helt ved siden af fluen og røg ovenud af vandet i stedet.
Et af de gode huller ved Utoft.
På et tidspunkt nærmede jeg mig hullet ved træet på billedet ovenover, og kunne se en pæn fisk stå og ringe regelmæssigt. Så prøvede jeg at lade den store flue drive frit over standpladsen, og uden tøven tog fisken fluen. Det var så lige en bækørred på 30 cm.
Mørket begyndte efterhånden at falde på, men de smås interesse for fluen faldt ikke. Rundt i det sidste sving kunne jeg få fluen helt ind under bevoksningen fra modsatte bred. Jeg trak lidt i fluen, så den stribede i overfladen og ud fra grøden kom en pæn fisk og tog fluen i et vildt hug. Denne gang var det en bækørred på 35cm, der troede den var en havørred :)

Skumtørflue er lig ørredguf.
Men nej, jeg så ingen store fisk. Og nej, fiskefeberen er ikke slået ned.

Ingen kommentarer: