lørdag den 6. maj 2023

En lang, kold, blæsende fanfisketastisk dag.

 It ain't a fit night out for man nor beast, sagde W.C.Fields flere gange i filmen The fatal glass of beer. En nat som dengang, sådan en dag var det i dag. Koldt og blæsende. Der kunne ikke blive tale om at kigge efter guldsmede, så det måtte blive fiskeri, når man nu alligevel ville ud.
Jeg prøvede først stykket fra Grindsted Kirke og opstrøms til Ribe Landevej. Her har jeg tidligere fanget mange stallinger, men adgangen er svær med pilekrat og gamle sumpede vandingskanaler, så det tager noget tid at få fisket de 500m. Jeg mærkede en enkelt god fisk og så et par stykker vende under fluen, men det lykkedes mig at fange 2 stallinger, 20 og 25 cm.

Stalling ca. 25 cm

Næste stop på turen var Bystykket. Jeg fangede hurtigt en mindre bækørred, men mødte så 2 tyskere, der var kørt op fra Frankfurt for at prøve lykken i de berømte danske åer, som en af dem sagde. De havde kun fanget et par små ørreder, men en af dem havde i går fanget en fin stalling i Kongeåen. Jeg sagde Petri Heil og lod dem fiske i fred, og tænkte jeg tog strækningen langs Engsøen, hvor jeg i går havde prøvet lidt med spinner. Der var måske også lidt mere læ på denne del, troede jeg.....
Med det samme fangede jeg nok en mindre stalling og jeg så et par stykker, der tog døgnfluer på overfladen. Efter broen midt på stykket er der en strækning med stærk strøm, hvor dybe og lave stræk afløser hinanden. Her var der så meget overfladeaktivitet, at jeg lige prøvede lidt med tørflue. Men med mine kasteegenskaber, viste det sig at være umuligt. Langt, tyndt forfang på kl. 3 lige op mod 12-16 sm, det gik bare ikke. Tilbage til nedstrøms nymfefiskeri. Jeg spottede en stor fisk, der et par gange brød overfladen lige bag en stor grødetot foran et dybt hul. Fluen lande perfekt og drev ned over hullet. Snøren stoppede bare og jeg strammede forsigtigt op. Med det samme blev linen bare trukket ned i det dybe hul. Kortvarigt viklede snøren sig omkring noget af grøden, men jeg kunne mærke fisken trække i den anden ende. Langsomt fik jeg snøren løs og efter noget tid fik jeg fisken op fra hullet og ind til land.

Midt i åen ud for grødetotten på modsatte bred tog fisken.

Det er mere end 10 år siden, jeg har fanget så stor og flot en stalling. Velproportioneret i god kondition og en smuk stålgrå farve og mindst 40cm. Jeg holdte lige fast i fluen et par sekunder med tangen, mens jeg nød synet. Jeg fik krogen ud og fisken gled stille og roligt ud og ned mod dybet igen, som om den sagde, mig skal du sgu' ikke skræmme livet af. Fantastisk.

Den flotte stalling lige inden jeg piller krogen ud.

Herefter bliver strømmen roligere og bunden sandet, men der var alligevel et par 30cm stallinger, der også gerne ville smage på fluen.
Sådan gik en 4-5 timer i kulde og blæst, det var tid at komme hjem til en kop varm kaffe og fordøje oplevelserne. Sådan en gang fiskeri er langt mere udfordrende og langt mere spændende end maskinlaksefiskeri med tungt grej. Godt nok er fiskene ikke så store, men alligevel.

Stille vand med sandbund, men standpladser langs bredden imellem rødder.

30cm stalling fra foregående billede.

Svært fiskeri, hvis det ikke er træer man vil fange.

Dagens flue.

Sluttede med en 30cm stalling fra det stille vand ved modsatte bred.


Ingen kommentarer: