mandag den 20. juni 2022

Næsten som tørflue

 Jeg sluttede min tur rundt ved Varde Å af med selv at fiske lidt ved Ansager Å ved Kølskevad. Efter 10-15 minutters fiskeri så jeg en større fisk helt inde ved den indvendige bred af et godt sving. Fisken viste sig nær overfladen et par gange, men der var ingen insekter på vandoverfladen, så den måtte jo spise noget andet.
Da jeg nærmede mig, kastede jeg fluen, så den kunne svinge ind mod fisken. 2 sekunder efter huggede den fluen og en kort, hidsig fight fulgte. Fisken var en 35 cm regnbueørred. Jeg kunne se, den havde mæsket sig i tanglopper, da den stadig havde munden fuld. Måske den havde gylpet dem op under fighten.

Regnbueørred

Jeg havde set fisken, så jeg kendte dens placering. Jeg kastede fluen, så den drev forbi i fiskens formodede synsfelt og fluen var en lille nymfe, som nok var på menuen. Det var næsten som tørfluefiskeri.

Dagens flue

Tidligere på dagen spottede jeg denne døgnflue ved P-pladsen ved Hesseldahlvej. Heptagenia sulphurea hedder den, og ser fantastisk med den gule farve.

Heptagenia sulphurea

Jeg har for mange år siden set et eksemplar ved Grindsted Å nær Eg. De eneste 2 gange, jeg har set arten. Jeg tjekkede på naturbasen, kun 50 fund i DK er registreret her siden 1993. Men det siger måske ikke så meget, da ikke mange interesserer sig for døgnfluer. F.eks. er Baetis rhodani registreret 74 gange og den findes jo ved de fleste vandløb. Ephemera danica er indmeldt 310 gange og den ses jo kun i en kort periode, men er selvfølgelig mere synlig pga. størrelsen og de mængder, den optræder i, når den er her.

Ingen kommentarer: