lørdag den 31. oktober 2020

Sæsonen er slut.

 Sæsonens sidste fiskedag ved åen skulle udnyttes fuldt ud, så jeg var ved Jernbroen på Grindsted Å's zone 4 allerede ved 8-tiden. Stangen blev hurtigt rigget til og kaffen drukket på en dejlig stille efterårsmorgen med dis ud over å-dalen. Det mærkedes allerede fra starten som om det ville blive en god dag.

Klar til start.

Jeg var hurtigt nede ved åen og begyndte at fiske. Der gik kun 10 minutter, så var der noget der pillede ved spinneren og hurtigt blev fisken kroget. Ikke nogen kæmpefisk, men heller ikke helt lille. Jeg havde fanget min første stalling på spinner. Men det er selvfølgelig fordi, jeg fisker med flue på 99% af mine fisketure. Så var jeg ligesom i gang.

Flot stalling 35cm.

Der skete dog ikke mere ved Jernbroen. Jeg fiskede op til højspændingsledningerne og retur, og jeg besluttede mig for at køre længere nedstrøms. Der var godt med fiskere på de andre pladser, så efter en lille tur ved Mølbyvej, endte jeg ved Ålling Bro, hvor der kun holdt en bil parkeret. Jeg så den anden fisker var på vej nedover med flue, så jeg gik opstrøms broen. Jeg fiskede intenst i 2 timer uden at mærke noget, men så dog en laks vende i overfladen. Tilbage ved bilen mødte jeg Kai Verner fra Varde og vi fik lige vendt verdenssituationen. Han ville videre til Ansager Å og jeg havde tænkt mig at prøve Utoft en sidste gang med flue. Nu kunne det være nok med det spinnefiskeri.

Morgenstemning ved Jernbroen.

Ved Utoft mødte jeg Finn, som netop sluttede sit fiskeri. Vi fulgtes op til hans bil, der stod parkeret ved dambruget og så fik verden lige en tur mere. Kort efter jeg var startet tog en pæn fisk fluen i et rul. Det viste sig at være en lidt tynd regnbueørred på 45cm. Ikke lige det jeg havde sat næsen op efter, men dog en fisk.

Lige inden et af de store sving hørte jeg en fisk rundt om svinget. Da jeg kom lidt længere ned kunne jeg kaste fluen hen over stedet og en havørred tog med det samme. Den var dog kun på krogen i få sekunder. Pokkers også, men op på hesten igen. Nede ved det dybe sving med huset på den anden side af åen, fik jeg fluen manøvreret hen langs med grødekanten og en fisk kom væltende ud fra sit skjul og tog fluen. Denne gang var der fast fisk. Efter en kort fight kunne jeg beundre en fin havørred på 52cm i græsset. Med det samme jeg fik den ud i vandet igen, var den klar til at genindtage sin standplads.

Havørred 52cm.

Havørredstandplads.

På det sidste stykke ned mod P-pladsen lykkedes det mig også at fange en hidsig bækørred på 25cm efter samme recept som for havørreden. Mørket var ved at falde på og det var begyndt at småregne. Det var tid til at sige farvel til 2020, som har budt på mange gode oplevelser ved åen. Og sidstedagen endte jo med at være en perfekt dag. Jeg fangede 4 forskellige slags fisk og så en laks. Min første fluefangede laks må jeg så have til gode til næste år.

Knæk og bræk i 2021.

Dagens flue.



Ingen kommentarer: