søndag den 13. oktober 2019

Hvor hurtigt vokser en havørred?

Som så ofte før,så ændrede jeg planer på vej til åen. Jeg havde tænkt på Vejle Å, men med det meste at eftermiddagen til rådighed, så endte jeg med at køre til Ansager Å, nærmere bestemt til Kummefryseren.
Nede ved åen smed jeg straks fluen i vandet og begyndte at arbejde mig ned langs bredden. Selvom det har regnet en del på det sidste, så var det ok at fiske på dette stykke. Åens vand så dog noget mørkt ud.

Lige under busken i højre side af åen huggede fisken.

Efter 20 minutters fiskeri var jeg næsten nede ved et stort sving omgivet af træer på den ene side og buske på den anden. Det var dog stadig muligt at kaste fluen. Allerede mens fluen svingede ind mod min bred var det ligesom om noget var i gære. Tanken havde jeg dog kun i et enkelt sekund, for så tog fisken fluen i et rul. Fisken gik dybt, men sædvanen tro holdt jeg hårdt på og kort tid efter kunne jeg se, det var en havørred, jeg havde fået på krogen. Jeg fik hurtigt fisken ind til bredden og fik krogen ud. Da jeg gav den lidt hjælp til at komme tilbage i sit rette element, fik jeg lige tjekket fedtfinnen. Den var klippet.
I forhold til 75 cm mærket på min fiskestang, så målte havørreden ca. 65 cm. Vi har finneklippet havørreder i 2017, 18 og 19 og de første finneklippede yngel blev sat ud for ca. 2 år siden. Kan en lille 6-8 cm ørredyngel virkelig blive til en havørred på 65 cm på blot 2 år?
Det må den jo kunne!

Dagens flue

Ingen kommentarer: