mandag den 22. oktober 2018

Dobbeltpokkers...

I går eftermiddags var jeg en tur i Karup. Jeg fiskede opstrøms Karup By på det stykke, vi i sin tid kaldte Karup Lilleå. HI-lf kalder det vist noget andet i dag. Jeg så flere mindre fisk, sandsynligvis bækørreder, men efter en times fiskeri vendte en god fisk efter fluen. Jeg gjorde et par blindkast og landede fluen samme sted som før. Der var hug i samme nu, som fluen landede. I en 4-5 sekunder troede jeg den var hjemme, men så slap fluen og væk var fisken. Pokkers.

Karup Lilleå med standplads.
Jeg fiskede stykket færdigt og vendte næsen hjemefter, en oplevelse rigere.

Flimmerflue.
I dag gjorde jeg holdt ved Utoft, Grindsted Å for at fiske mens mørket faldt på. I dag valgte jeg en mindre flue, en str. 8 juletræ med grønt hoved, der tidligere har lokket et par gode bækørreder til hug. Flere gange blev den lille flue overfaldet af små bækørreder, som heldigvis slap krogen igen, lige så snart jeg gav løs line. Mens solen kastede de sidste stråler hen over landskabet kom havørreden væltende ud fra dens standsplads inde under brinken. Den tog fluen og efter vendingen strammede jeg op. Herefter fulgte en 3-4 drøje træk i linen, som kun en stor fisk kan lave, og langsomt kom fisken op mod mig. Der gik en 5-10-15 sekunder, jeg ved det faktisk ikke, det er jo som står tiden stille i denne situation. Da fisken var omtrent ud for mig kom fluen flyvende op ad vandet.... uden fisk. Pokkers pokkers. Jeg kunne se på de store bølger i vandet at fisken forsatte opstrøms, men jeg fik aldrig selve fisken at se. Nå, men vi fanger den nok, når vi elektrofisker her i november. Så kan den blive genudsat opstrøms dambruget og bidrage til de næste års oplevelser.

Jeg fiskede videre ned til broen ved Utoft. Selvom det nu var næsten helt mørkt, så havde jeg ikke fået nok, så jeg fiskede videre nedstrøms broen. Kort tid efter, inden for for få meter, fangede jeg først en stalling på 38cm og så nok en stalling, denne gang 32cm. Begge på den lille havørredflue fisket stribende i overfladen.

En god aften ved åen, selvom jeg gerne ville have set havørreden. Bare ærgerligt den står på møde i Skjern i morgen, ville hellere have fisket. Jeg kan vel nå et par ture endnu, inden fredningen sætter ind.

Ingen kommentarer: