onsdag den 19. juni 2013

Musik på søen

Efter et par dages fiskeri ved åen, hvor der ikke var noget at skrive hjem om, så var der anderledes gang i løjerne på Grindsted Engsø her til aften.
Vel fremme ved søen lige som regnen stoppede, ja godt timet for en gangs skyld, så var det med at få pumpet båden og komme i gang.
Ind imellem tilbud fra og fangst af små og mindre gedder, havde jeg følgende to oplevelser. På vej over søen havde jeg fluen hængende ude, da en gedde tog fluen i overfladen med vældig kraft. I løbet af 0,5 nærmest sang fluelinen, da den skar sig gennem vandet,og hjulet hvæsede som en gal hankat, da fisken bare satte turboen til. Efter 5 sekunders tid skiftede fisken retning og efter endnu et par sekunder var der pludselig slap line. Jeg fik aldrig noget glimt af fisken, men den var godt nok stor og stærk.

En af aftenens mindre gedder med fluen i underkæben.
 Efter en times tid var jeg nået rundt på søen og var kommet til bagsiden af den store ø i vestenden af søen. Jeg kastede fluen ind på det lave vand i bugten. Der er på grund af den lave vandstand næppe mere end 25 cm dybt i bugten. Fluen lande og efter et træk, kapoooww, og en af de helt store havde taget fluen. Jeg behøvede ikke tænke på at sejle væk fra bredden, da fisken trak mig ud mod midten af søen. Efter 5 minutters sydlandsk banabådssejllads fik jeg endelig fisken at se, da den stak sin spade af en hale op af vandet. Jeg ved ikke hvor lang tid der efter gik med tovtrækkeri frem og tilbage, inden fisken kom tæt nok til at blive afkroget, men jeg var efterhånden langt væk fra stedet, hvor fisken huggede. Da jeg så fisken i vandet foran båden, var jeg overbevist om, det er den største fisk, jeg nogensinde har fanget. Bedst som jeg rakte ud efter krogløseren, slap fluen sit greb i gedden, og den fik sin frihed uden at jeg skulle have bøvl med at få krogen ud. Det havde ikke været sjovt at rode rundt i gabet af rovdyret efter fluen. For dælen, den var stor og stærk. Endelig flex på klingen og en god aften på søen.

Flex på klingen, mens jeg bliver trukket rundt.
Da jeg pakkede sammen, hørte jeg en fisk plaske rundt inde mellem bredden og bådebroen. Jeg gik ud for at se, hvad det nu var. Det var en af søens karper, der møffede rundt i det lave vand. Efter et øjeblik svømmede den stille og roligt ud mod dybere vand.

Ingen kommentarer: