tirsdag den 13. april 2010

12. april - Grene Å

Hen mod aften lagde vinden sig, og det var stadig varmt, da solen skinnede fra en næsten skyfri himmel. Så efter arbejde kørte jeg et smut til Grene Sande for at prøve, hvad der rørte sig i Grene Å. Jeg fiskede med en kuglehovednymfe, som jeg lod glide ned mellem vegetationen i de dybe partier af åen. Det viste sig hurtigt, der var masser af yngel i åen. Ørreder mellem 5 og 15 cm gik lystigt efter den lille nymfe. De af fiskene som gik så hårdt til biddet, at de blev kroget, kunne jeg relativt hurtigt få fri igen, blot ved at slække på snøren.


Det er glædeligt at den lille å rummer så stor bestand af små ørreder, der jo nok skal vokse sig større. Det er bare ærgeligt, at alle fiskene er udsatte og ikke stammer fra naturlig reproduktion. Det har sikkert stadig lange udsigter med naturlig yngel i denne del af åen, da det store gravearbejde længere nede mod Varde ikke giver fri adgang for fiskene til Grene Å. Der er stadig opstemninger ved 3 dambrug, som spærrer for fiskenes frie passage. Jeg krydser fingre for at alle gode kræfter ikke mister modet, men forsat vil arbejde for at det fulde potentiale bliver udnyttet i Varde Å systemet.

Ingen kommentarer: