lørdag den 6. maj 2023

En lang, kold, blæsende fanfisketastisk dag.

It ain't a fit night out for man nor beast, sagde W.C.Fields flere gange i filmen The fatal glass of beer. En nat som dengang, sådan en dag var det i dag. Koldt og blæsende. Der kunne ikke blive tale om at kigge efter guldsmede, så det måtte blive fiskeri, når man nu alligevel ville ud.
Jeg prøvede først stykket fra Grindsted Kirke og opstrøms til Ribe Landevej. Her har jeg tidligere fanget mange stallinger, men adgangen er svær med pilekrat og gamle sumpede vandingskanaler, så det tager noget tid at få fisket de 500m. Jeg mærkede en enkelt god fisk og så et par stykker vende under fluen, men det lykkedes mig at fange 2 stallinger, 20 og 25 cm.

Stalling ca. 25 cm

Næste stop på turen var Bystykket. Jeg fangede hurtigt en mindre bækørred, men mødte så 2 tyskere, der var kørt op fra Frankfurt for at prøve lykken i de berømte danske åer, som en af dem sagde. De havde kun fanget et par små ørreder, men en af dem havde i går fanget en fin stalling i Kongeåen. Jeg sagde Petri Heil og lod dem fiske i fred, og tænkte jeg tog strækningen langs Engsøen, hvor jeg i går havde prøvet lidt med spinner. Der var måske også lidt mere læ på denne del, troede jeg.....
Med det samme fangede jeg nok en mindre stalling og jeg så et par stykker, der tog døgnfluer på overfladen. Efter broen midt på stykket er der en strækning med stærk strøm, hvor dybe og lave stræk afløser hinanden. Her var der så meget overfladeaktivitet, at jeg lige prøvede lidt med tørflue. Men med mine kasteegenskaber, viste det sig at være umuligt. Langt, tyndt forfang på kl. 3 lige op mod 12-16 sm, det gik bare ikke. Tilbage til nedstrøms nymfefiskeri. Jeg spottede en stor fisk, der et par gange brød overfladen lige bag en stor grødetot foran et dybt hul. Fluen lande perfekt og drev ned over hullet. Snøren stoppede bare og jeg strammede forsigtigt op. Med det samme blev linen bare trukket ned i det dybe hul. Kortvarigt viklede snøren sig omkring noget af grøden, men jeg kunne mærke fisken trække i den anden ende. Langsomt fik jeg snøren løs og efter noget tid fik jeg fisken op fra hullet og ind til land.

Midt i åen ud for grødetotten på modsatte bred tog fisken.

Det er mere end 10 år siden, jeg har fanget så stor og flot en stalling. Velproportioneret i god kondition og en smuk stålgrå farve og mindst 40cm. Jeg holdte lige fast i fluen et par sekunder med tangen, mens jeg nød synet. Jeg fik krogen ud og fisken gled stille og roligt ud og ned mod dybet igen, som om den sagde, mig skal du sgu' ikke skræmme livet af. Fantastisk.

Den flotte stalling lige inden jeg piller krogen ud.

Herefter bliver strømmen roligere og bunden sandet, men der var alligevel et par 30cm stallinger, der også gerne ville smage på fluen.
Sådan gik en 4-5 timer i kulde og blæst, det var tid at komme hjem til en kop varm kaffe og fordøje oplevelserne. Sådan en gang fiskeri er langt mere udfordrende og langt mere spændende end maskinlaksefiskeri med tungt grej. Godt nok er fiskene ikke så store, men alligevel.

Stille vand med sandbund, men standpladser langs bredden imellem rødder.

30cm stalling fra foregående billede.

Svært fiskeri, hvis det ikke er træer man vil fange.

Dagens flue.

Sluttede med en 30cm stalling fra det stille vand ved modsatte bred.

mandag den 20. juni 2022

Næsten som tørflue

Jeg sluttede min tur rundt ved Varde Å af med selv at fiske lidt ved Ansager Å ved Kølskevad. Efter 10-15 minutters fiskeri så jeg en større fisk helt inde ved den indvendige bred af et godt sving. Fisken viste sig nær overfladen et par gange, men der var ingen insekter på vandoverfladen, så den måtte jo spise noget andet.
Da jeg nærmede mig, kastede jeg fluen, så den kunne svinge ind mod fisken. 2 sekunder efter huggede den fluen og en kort, hidsig fight fulgte. Fisken var en 35 cm regnbueørred. Jeg kunne se, den havde mæsket sig i tanglopper, da den stadig havde munden fuld. Måske den havde gylpet dem op under fighten.

Regnbueørred

Jeg havde set fisken, så jeg kendte dens placering. Jeg kastede fluen, så den drev forbi i fiskens formodede synsfelt og fluen var en lille nymfe, som nok var på menuen. Det var næsten som tørfluefiskeri.

Dagens flue

Tidligere på dagen spottede jeg denne døgnflue ved P-pladsen ved Hesseldahlvej. Heptagenia sulphurea hedder den, og ser fantastisk med den gule farve.

Heptagenia sulphurea

Jeg har for mange år siden set et eksemplar ved Grindsted Å nær Eg. De eneste 2 gange, jeg har set arten. Jeg tjekkede på naturbasen, kun 50 fund i DK er registreret her siden 1993. Men det siger måske ikke så meget, da ikke mange interesserer sig for døgnfluer. F.eks. er Baetis rhodani registreret 74 gange og den findes jo ved de fleste vandløb. Ephemera danica er indmeldt 310 gange og den ses jo kun i en kort periode, men er selvfølgelig mere synlig pga. størrelsen og de mængder, den optræder i, når den er her.

fredag den 8. oktober 2021

Efterårsfiskeri

Herligt vejr på en torsdag eftermiddag her i efteråret. Så jeg kørte direkte til åen fra arbejde. Nærmere bestemt Grindsted Å ved Jernbroen.
Jeg fiskede stille og roligt frem mod solnedgang. En enkelt fin bækørred på ca. 35 cm overfladt med brask og bram fluen.

Bækørred 35 cm

Efter endt fiskeri sad jeg længe på bænken ved P-pladsen og nød solens sidste stråler.

Grindsted Å

Alt i alt en god fisketur i herligt efterårsvejr.

Dagens flue

torsdag den 30. september 2021

Laks på zone 4, igen.

Hele dagen, mens jeg var på arbejde væltede regnen ned uden for vinduerne. Derfor gav det ingen mening at kigge efter guldsmede på vejen, så jeg kørte direkte hjem, fik lidt at spise, støvede spinnestangen af og kørte ud til Grindsted Å ved Jernbroen.

Vejret var nu helt fint, så jeg sad og nød stilheden, mens jeg riggede til. Jeg gik ned til Jernbroen og startede fiskeriet med korte kast op mod strømmen, så spinneren kunne arbejde nede ved bunden. Jeg bevægede mig langsomt op mod strømmen, mens jeg forsøgte at få spinneren til at affiske åen i de dybe render langs grødekanterne.

Efter 20 minutter, slam, og der var fisk på. En god laks havde taget spinneren midt åen, Efter nogle minutters tovtrækkeri frem og tilbage fik jeg fisken ind til bredden, så jeg nemt kunne fjerne krogen og slippe fisken fri igen. Jeg nåede lige at se, at fisken var fedtfinneklippet. Ja, det lykkedes mig også at få et par billeder, mens fisken var i vandet.

Laks på krogen

Jeg havde på forhånd bestemt mig for at fiske nedstrøms med wobler, hvis der ikke skete noget, men efter denne fangst var fiskefeberen slået ned. Jeg sad lidt på åbredden og lod oplevelsen bundfælde sig, hvorefter jeg slentrede tilbage mod bilen, og tænkte, at det i grunden havde været en helt god dag. Også selvom jeg nu skulle hjem og desinficere støvler og grej...... men det skulle jeg jo gøre under alle omstændigheder.

dagens agn, vasket og tørret

mandag den 16. august 2021

Grindsted Å, zone 4 slår til

Fra min plads på hjemmekontoret havde jeg hele dagen den fineste udsigt til vejrgudernes kamp. Kampen stod mellem solguden og regnguden, og kampen bølgede hele dagen frem og tilbage. Da jeg sidst på dagen endelig fik styr på glasfiber, skruer, metalbeslag og regneark, havde de to kombattanter endnu ikke fået kampen afgjort. Så jeg pakkede både kamera og fiskestang i bilen.

Jeg gjorde holdt ved Utoft og kiggede lidt på åen og fik taget den endelige beslutning. Det blev nok ikke til guldsmedevejr, da det så ud til at regnguden havde overhånden. Jeg kørte så videre til Jernbroen på zone 4 og riggede grejet til. Der er pt rigtigt meget vand i åen, så jeg valgte en lettere belastet flue, som nok skulle kunne lokke en havørred til hug.

Jeg startede lige opstrøms højspændingsledningerne og fiskede langsomt nedstrøms. Lige ved en lille grøft kunne jeg kaste, så fluen ville drive ind mod en pilebusk, der nok kunne give skjul for en fisk. Vupti, og så trak det bare i snøren, vouw for en fisk, der måtte have have taget fluen. Det her var ikke en almindelig havørred og hvis det var en laks, så var den over 75cm, så fisken skulle under alle omstændigheder ud igen. Så maks pres på, så fighten blev så kort som muligt.

Pilebusken anes til venstre.

Efter et par minutter fik jeg fisken at se, helt klart en laks. Efter flere korte, men tunge udløb kunne jeg efter yderligere 5 minutter trække fisken ind i den lille grøft, hvor jeg nemt kunne få fluen ud. Jeg fik fisken vendt og kunne holde dens hoved ud i strømmen. Et hurtigt kontrolmål med stangen sagde 85-90 cm. Kort efter svømmede den selv mod dybet igen.

Dagens flue.

Tak til regnguden for at være den stærkeste i dag.

onsdag den 14. april 2021

Pre premiere

Jeg havde tænkt mig at ordne lidt fiskegrej, men vejret var fint og vinden havde lagt sig. Så jeg kørte ud til åen istedet, nærmere bestemt Ansager Å ved Kølskevad.

Ikke lige tilgængeligt alle steder

Jeg gik opstrøms, hvor der er mest krat, alligevel fangede jeg hurtigt en lille bækørred. Jeg bevægede mig dog hurtigt nedstrøms til hvor der var lidt bedre plads til at få rystet kasterusten af mig.

Ja, det var bedre

Der var bud efter fluen med jævne mellemrum, og det lykkedes mig at fange 3 i alt. 20, 20 og 25 cm. En mindre fisk fik jeg rystet af, inden den kom ind til land.

En fin lille bækørred

Dagens flue, hareørenymfe

En god lille efter-arbejde-tur. Så må vi i weekenden, når det for alvor går løs i hele åen.