torsdag den 26. maj 2016

Blå libel og blåmand

Dagen startede lidt grå og trist. Ja ikke bare vejret, man var jo også nødt til at gå på arbejde. Men det skulle snart vise sig at blive bedre, for jeg fandt hurtigt en smart løsning på et i går uoverstigeligt problem. Senere havde jeg overskud til at hjælpe en kollega, så der kunne skæres dage af hans arbejde.
Op ad dagen blev vejret også bedre, så jeg holdt fri lidt tidligere end jeg plejer. Hjemme i Billund gik jeg ned til Huesøen for at se om der skete noget spændende i dag. Her var der masser af Stor Farvevandnymfe, en enkelt Rød Vandnymfe og så fik jeg øje på en nyligt klækket Blå Libel.

Blå Libel, han.
Så var det tid til at tage på fisketur. Jeg parkerede ved Svanen i Grindsted og gik ned til åen. Solen skinnede, det var dejligt lunt, men ingen aktivitet på overfladen. Jeg tog mig god tid til at få gjort grejet klar og nød roen ved vandet. Jeg havde kun fisket kort tid, da fluen blev suget ned i et dybt hul, tjang og der var fast fisk. En god stalling havde taget den sorte nymfe. Kort tid efter kunne jeg tage et billede og sætte fisken tilbage i åen, men en god fornemmelse i kroppen. Jeg fiskede videre en times tid, hvor jeg havde 2 gode hug, uden at kunne sætte hverken art eller præcis størrelse på.

Stalling, 38 cm.
Hvis nogen undrer sig over, hvorfor guldsmeden hedder Blå Libel, så kan jeg fortælle at den ændrer farve til blå, når den bliver ældre. Men kun hannerne. Se en blå her.

Grindsted Å.

Ingen kommentarer: