fredag den 1. april 2011

Premiere ved åen

Endelig var det tid for at komme på fisketur ved åen. Tidligt op og afsted til klubhuset, hvor mere eller mindre morgenduelige lidelsesfæller var dukket op. Efter kaffen og rundstykkerne skød formanden årets fiskeri i gang med en takketale til alle de som har lagt arbejde i at klargøre P-pladser, skilte osv.
Første stop for mit vedkommende var nordvestsiden af Grindsted Å ved Mølby-Eg. Godt vejr, men ikke skyggen af fisk. Videre til åen ved Ålling, samme sang.

Grindsted Å ved Mølby-Eg
 Jeg kørte videre sydover for lige at se, hvordan det gik ved det nye stykke på Gl. Varde Å. P-pladsen var fyldt med biler og jeg kunne se fiskere ved hvert sving på begge sider af åen. Det var nu tid til at komme tilbage til klubhuset for en bid frokost, men undervejs gjorde jeg lige holdt ved Ansager Å, nu jeg var på de kanter. Det er et spændende stykke nedstrøms Ansager By.

Parti ved Ansager Å
 Efter frokosten var det tid til fiskeri på de gammelkendte stykker omkring Grindsted. Ved kirken så jeg flere af de store regnbuer, der slap ud fra Utoft dambrug i efteråret.

Andre havde det tunge grej fremme
 Jeg sluttede dagen ved Utoft. Nu var regnen begyndt, så jeg havde åen for mig selv. Ved grødeopsamlingen, som for øvrigt nu er smukt renoveret, fik jeg hug af en regnbue. Efter en hidsig fight gav fisken sig og op kom den. En mindre til at æde den lakseyngel, som skal udsættes i løbet af april.

54 cm regnbue
En lang fiskedag var til ende, hvor vi nok må konstatere, at det helt store lakseoptræk endnu ikke har fundet sted. Men nu er vi startet, og jeg kan ikke næsten ikke vente på næste fisketur.

Ingen kommentarer: