mandag den 21. juni 2010

20. juni - Grindsted Engsø

Jeg var ved Engsøen ved 18-tiden, hvor der i de første par timer ikke rigtigt skete noget. Da vinden løjede af og det begyndte at blive køligt, begyndte man også at kunne se småfisk jage insekter over hele søen.

Nordsiden af Engsøen

Jeg drev med vinden ned langs nordsiden af søen og fangede på kort tid 2 aborrer. Jeg havde en tredje på fluen, men den hoppede hurtigt af. De 2 fisk jeg fangede var begge ca. 30 cm. Herefter roede jeg over søen for at prøve de lavvandede områder mellem øerne på sydsiden.

Sydsiden af Engsøen

Langs med en af øerne havde jeg et godt hug, men fisken ville det anderledes. Jeg fik så øje på bevægelse inde mellem sivene og fiskede et par minutter lige ud for stedet. Da jeg kom rigtig tæt på stedet kom fisken svømmende i overfladen og jeg kunne se det var en af søens karper. Den ville nok ikke hugge på stor geddeflue, så jeg fiskede videre.
Pludselig var der en gedde efter fluen og jeg kastede i samme retning i næste kast. Et par træk i fluen og en mindre gedde ca. 40 cm havde taget fluen. Mens jeg prøvede at få fisken hen mod båden, blev trækket i snøren med et meget tungere. Stangen bøjede helt sammen og fisken tog et flere meter langt udløb, hvor jeg ikke kunne holde den. Hvad var nu det for noget? Da fisken igen kom til overfladen, var den blevet til 2. En gedde på omkring en meter havde fået fat i den jeg havde på krogen. Nu gjorde den flere forsøg på at stjæle min gedde med et par tunge udløb. På et tidspunkt svømmede den gennem noget grøde og trækket i snøren hørte op. Lidt efter kunne jeg befri min 40 cm gedde for krogen og sætte den fri igen. Den har nok fået sig en dobbeltforskrækkelse. På vej tilbage til bådebroen fangede jeg en lille gedde på 20 cm.
En god fisketur med noget af en oplevelse.

Ingen kommentarer: