søndag den 6. september 2020

Back to basic

Siden mit seneste indlæg har vi været ramt af sommeren med alt for varmt vejr til at fiske i. Nogle steder har vandet været så varmt, så fiskeriet helt har været indstillet og så har jeg været ferieramt.

Men i dag stod jeg tidligt op og kørte den lange vej til Simested Å i Himmerland, hvor mine første fluefiskersko blev trådt. Jeg var så tidligt oppe, at jeg kunne se solen stå op over heden langs med A13.

Morgenstemning


Jeg tog mig god tid ved åen, vejret var herligt og vandet så godt ud, så der var bestemt ingen grund til at forhaste. Småfisk fulgte flere gange efter fluen, men heldigvis uden at bide på krogen. Efter 1 times fiskeri faldt hugget. Fluen var svinget tværs over åen og var på vej ind under en grødeklat, da havørreden gik til biddet. Efter kort tid kunne jeg lande en flot fisk på 48cm.

Havørred 48cm

Dagens flue var som sædvanlig en flimrende en af slagsen, men i dag er jeg i stand til t sætte et navn på, nemlig Juletræet. Jeg har dog modificeret med et hoved af noget flashchenille. Billedet blev ikke så godt, men den trofaste læser kan huske at fluen tidligere har huseret på disse sider.

Flashflue


Så havde jeg fået fiskeri nok for i dag og jeg vendte næsen hjemefter. Dvs jeg skulle lige præsentere fisken for et par drenge, der var på tur i det grønne med deres far og mor. De var meget interesserede og spurgte om alt muligt. Inden vi skiltes havde de også navngivet fisken ChrisMal. Den korte udgave af Christian og Malte.

På vejen hjem kørte jeg lige ind på heden ved Kompedal for at gå en tur og måske se en Højmosemosaikguldsmed, der findes i dette område. Det blev til en masse hedelibeller og kobbervandnymfer og til sidst en æglæggende Sivmosaikguldsmed, men ingen Højmose....

Bemærk, Rundbladet soldug til højre på billedet.

Aeshna juncea, sivmosaikguldsmed


Ingen kommentarer: