tirsdag den 2. oktober 2018

Det store flueædende birketræ...

En hurtig indskydelse på vej hjem fra arbejde. Jeg kunne da lige nå en fisketur ved Utoft, det kunne da være, et par store fisk havde lusket sig herop. Mens jeg riggede til, sneg en stor mørk sky sig op i horisonten fra nordvest. Det så ud til at blive regnvejr i den nærmeste fremtid. Nå, men nu var jeg jo parat, så fiskes, det skulle der, regnvejr eller ej.
Da jeg var nået op til udløbet fra dambruget, hvor jeg ville starte begyndte det at dryppe og inden jeg var nået ret langt ned ad åen, så regnede det kraftigt. På trods af regnen og den stride blæst op langs åen, så gik det egentlig meget godt, selvom der er mange træer på dette stykke.
Pludselig kom en en bækørred op fra dybet og overfaldt den store flue. Man skulle tro, den troede, den var en havørred, for den trak godt i snøren, men jeg fik den dog hurtigt ind til bredden og afkroget.
Lidt efter var der store dønninger fra  en fisk jeg fik skræmt op fra et stort hul lige under et af træerne. Måske dette var en havørred, men det fandt jeg aldrig ud af.
Halvvejs nede af stykket kom den næste regnbyge, og så slog det store flueædende træ til. Lige netop dette træ har jeg tidligere haft på krogen, og træet har altid vundet. Mens jeg stod og baksede med krog og snøre, fik jeg øje på en fin fisk, der stod og tog døgnfluer. Nu jeg havde fat i saksen, så bandt jeg en tynd forfangsspids på samt en lille tørflue. Der skulle blot et enkelt kast til, så tog fisken fluen. Pga. den kraftige regn havde jeg ikke styr på, hvor fluen befandt sig, men da fisken viste sig, strammede jeg op. Det var så min flue, den var interesseret i, for der var fast fisk med det samme. En flot bækørred, ca. 35 cm, i fantastisk kondition havde taget fluen.

Tilbage ved p-pladsen efter regnbyger og fisketur

Så gik jeg tilbage til det tykke forfang og den store flue, for at fiske det sidste stykke ned mod bilen. Kun mindre fisk viste interesse for fluen. Mens jeg gik her, sendte jeg en tak til birketræet, for hvis det ikke havde ædt min flue, så havde jeg nok ikke skiftet taktik, og jeg havde så ikke fået oplevelsen med den fine bækørred.

Ingen kommentarer: