tirsdag den 14. august 2018

Stor dosis = stor virkning?????

Det var først på vej til åen, jeg besluttede mig for Skråvejen. Kun havde jeg bestemt på forhånd, at det skulle være på zone 4 af Grindsted Å. Hurtigt var jeg klar og nede ved åen, hvor der nu er godt med vand, fyldt med svajende totter af vandplanter og det klare vand skifter mellem hurtige partier over lavt vand og rolige dybe områder.
5 kast, så så jeg den kom og tog fluen med i et kraftigt hug. Den gik dybt med det samme og trak nedstrøms, mens linen langsomt forsvandt fra spolen. Den var stor den her, nærmest en overdosis. Pludseligt gav den sig til at rulle i overfladen, men jeg fik den hurtigt beroliget. Derefter kom den langsomt tilbage og efter lidt svømmen frem og tilbage, så fik jeg den ind mod bredden. Jeg fik den trukket op på en mega grødeklat og kunne se det var en havørred. Jeg turde ikke trække i snøren for at få den helt ind, så jeg måtte ud i vandet efter den. Hvis jeg havde været en kvinde, så havde jeg fået den der våd, du ved nok. Jeg var nødt til at trække den op på land for at få krogen ud, men det gik ret hurtigt. Hjemme igen kunne jeg måle fisken til 80cm ud fra pejlemærket på stangen.

Strækningen hvor dramaet foregik.
Efter at have siddet lidt, mens pulsen fandt et roligere leje, gik jeg videre ned langs åen. Efter en times tid var der bud efter fluen igen. En fisk vendte under fluen uden der skete mere, nyt og fisken kom igen. Denne gang kunne jeg mærke, den havde fat i fluen, men det var også alt. Nå, nu var den nok skræmt væk, tænkte jeg. Men et tredje kast og fisken viste sig nok engang. Nådada, fjerde kast og der var fast fisk ..... i 2 sekunder. Så var det også slut. Denne her var ikke så stor som den første, men en god fisk var det.

Dagens flimmerflue.
Ja, allerede på vejen hjem, begyndte jeg at tænke på, hvor og hvornår, næste fisketur skal foregå. Så stor fisk var heller ikke kuren mod fiskefeber. Ved nærmere eftertanke, så findes der nok ikke rigtigt nogen kur mod fiskefeber, og det er vel egentligt godt nok.

Ingen kommentarer: