tirsdag den 17. april 2018

Årets første fisk

På premieredagen var jeg et smut forbi på 2'eren for at kigge lidt og snuse til stemningen. Her var alt for mange ude at fiske efter min smag, men alle så ud til at hygge sig og det blev da også til lidt snak hist og her.
I dag kørte jeg ned til broen ved Utoft for selv at få luftet fluelinen og få vinterrusten banket væk. Jeg bandt en sparsomt dresset, lidt fortynget nymfe på. Den skulle ikke være alt for tung, da vandstanden er meget lav. Jeg gik op gennem skoven, mens jeg nød det gode vejr i den fine forårseftermiddag.
Mens jeg kantede mig vej gennem nogle buske, så var der da vist en fisk, der viste sig. Jeg besluttede, at give svinget/hullet en chance. Allerede i andet kast, så var hug. Det store altædende birketræ havde kastet sig over fluen i bagkastet. Den kamp vandt birketræet. Nå, lidt rusten var jeg alligevel. Mens jeg baksede med linen, så var fisken der igen, denne gang var der ingen tvivl. Jeg kunne ikke se noget på vandet, så det måtte være noget småt noget, den gik efter, så jeg valgte en lille str. 16 af ubestemmelig oprindelse.
Jeg prøvede et par kast nedstrøms, uden der skete noget, stadig med fare for at birketræet igen gik til angreb. Så jeg sneg mig uden om standpladsen for at prøve opstrøms. Fluen landede midt i strømmen og gled ned over hullet. Stille og roligt kom fisken og tog fluen. Wouv, den var stor. En stalling på 45 cm lod sig lokke af en bitte lille fnullerflue - fantastisk. Efter en kort fight, måtte den lige en tur op på det våde græs for at blive frigjort fra fluen. Hvilken start på den nye sæson, for at overgå en sådan fisk på tørflue, så skal laksen godt nok være stor.

Fantastisk stalling
Jeg satte en nymfe på igen, da der ikke var andre fisk, der var overfladeaktive. På vejen ned til bilen havde jeg kontakt til 15-20 småfisk, som jeg heldigvis kunne få listet af krogen igen uden de skulle på land. Dvs. 2 måtte en tur ind til kanten. En lille ørred på 8-10cm og en finneklippet laks på en 12-15stykker.

Dagens minitørflue, efter fangsten ser den nu noget våd ud
I indersiden af et af svingene, hvor man ved normal vandstand ikke kan gå tørskoet lå resterne af en af de store fra efterårets opgang. Man må håbe, den har gjort sit til at bestanden lever videre, men den gad jeg godt have haft på krogen i sidste sæson.

Halestykket af en ?? laks eller havørred?? fra sidste år
Nå, men nu er vi igang igen - og hvilken start.

Ingen kommentarer: