mandag den 11. september 2017

Fanfisketastisk efterårsvejr...

Blødt lys med mørke skyer rundt i horisonten, spritklart vand i åen og en ordentlig skyller ind i mellem. Jeg har vist sagt det før, men efterårsvejr er fantastisk fiskevejr. Jeg var ved broen i Utoft ved 17-tiden, riggede grejet til og gik uden om skoven op til starten af stykket ved dambruget.
Allerede efter et par kast var der der bud efter fluen. En bækørred kom op fra dybet, men missede sit angreb. I næste kast var den mere heldig, den fik fat i føden, der desværre viste sig at være min flue. Efter lidt rullen rundt i overfladen slap krogen dog taget.  Der var tale om en fisk omkring de 35 cm.
10 minutter senere var den næste fisk lidt bedre til at tage fluen, så efter lidt trækkeri rundt om en grødeklat og noget vegetation på bredden, kunne jeg genudsætte en bækørred på 30 cm. Næste gang gik der kun 5 minutter og nok en 30 cm fisk faldt for den store flue.

Grindsted Å - Theodors. Lige som regnen satte ind.
Så var det himlen åbnede sig og regnen væltede ned. Jeg havde været så opslugt af fiskeriet, at jeg ikke havde holdt øje med himlen, så regnen kom fuldstændig bag på mig, mens jeg var i gang med at tage et billede.
Jeg sad en 5-10 minutter og ventede på at regnen skulle stilne af, så det var til at fiske igen. Mens lyset langsomt svandt bort overfaldt en lille bækørred på ca. 20 cm fluen. Jeg slækkede på trækket i linen et par gange og fiskede hoppede selv af krogen.
I et pænt stykke tid skete der ikke rigtigt noget og det var nu så mørkt, jeg havde svært ved at se fluen. Fisken, der kom op af det store hul midt i skoven, kunne jeg dog godt se, da den snuppede fluen. Den her gav en god fight og da jeg skulle afkroge den, kunne jeg se den var ca. 40 cm. Tror da pokker den var lidt vanskelig at få ind til bredden.
Det var en helt god aften ved åen, så nu var fiskefeberen kureret. Jeg daskede langsomt resten af vejen ned til P-pladsen, mens jeg tænkte de forskellige standpladser igennem. Så kan jeg prøve dem en anden dag.

Dagens flue.
 Korte kast, en hurtigt fisket flue i overfladen, en flue man kan se det meste af tiden. Det er næsten ligesom tørfluefiskeri. Det er en god recept her om efteråret. Prøv det.....

Ingen kommentarer: