mandag den 17. juli 2017

Dobbelt kratluskeri

Både forrige år, sidste år og i år har jeg flere gange været på jagt efter guldsmeden Lille Blåpil. Den findes på særlige habitater, især ved små tilløb til større åer. Oppe i de små 'forhadte' vandløb. I dag lykkedes det at få en på skudhold. Ligeså godt som at fange en havørred.

Lille blåpil, hun. Orthetrum coerulescens.
Her til aften var der ikke meget aktivitet ved åen, men det lykkedes da at spotte et par fisk. Den første var en bækørred på 30cm. Ikke meget betænkningstid med at tage fluen. De næste par stykker jeg så var ikke store fisk, så jeg undlod at fiske efter dem.
På vej tilbage mod P-pladsen var en god fisk oppe 2 gange ved et godt stryg. Jeg stod lidt og ventede, men der skete ikke mere. Nå, man kunne jo lige så godt give den et par kast, men ét var nok. En 35 cm bækørred tog fluen med det samme. Efter et par gevaldige hop kunne jeg liste fluen ud af munden på den.

Bækørred fra Theodors i Grindsted Å. 30 cm.
Det var en helt igennem fin dag, nu mangler jeg så bare at matche guldsmeden med en havørred.

Dagens flue. SLF og sneskohare, str. 14.

Ingen kommentarer: