mandag den 29. maj 2017

På udkig efter majfluer...

Selvom det blev en kold dag efter den flotte Kr. Himmelfarts weekend, ville jeg ud for at se om der var gang i majfluerne. Ved Grindsted Å ved Mølbyvej var der et par stykker, der blafrede rundt, men jeg så ingen interesserede fisk.
Jeg kørte videre til Ansager Å ved Lauborgvej. Her var der også kun enkelte majfluer, men nogle småfisk ringede. De tog ikke majfluerne, men jeg prøvede alligevel at kaste til et par stykker af fiskene. Men jeg kunne ikke lokke dem.
Jeg kørte nedstrøms Ansager By, stadig ikke mange majfluer. Men nu skulle der fiskes, hvis jeg skulle nå noget. Da jeg ikke så fisk ved overfladen, så prøvede jeg med en nymfe.

Dagens flue. Tung nymfe uden hackle.
Jeg fiskede en halv times tid, uden der skete noget. Plop sagde det, og en pæn fisk tog alligevel en af de få majfluer. En hurtig beregning sagde den skulle fiskes på nedstrøms tørflue, så jeg kunne da lige trække nymfen hen forbi standpladsen. I samme nu fluen vendte ud for fisken, viste en bølge at den gik efter fluen. Jeg løftede stangen og der var fast fisk. Den trak med det samme tungt ned i det dybe vand. Yes, det måtte være en stor bækørred. Men efter få sekunder tog fisken tilløb og sprang godt fri af vandet. Så kunne jeg se, det var en regnbue. En bækørred ville have været perfekt, men en godt fightende regnbue er da heller ikke at kimse ad.

45 cm regnbue med godt slidte finner.
Der skulle et par tunge udløb til før fisken var klar til at blive kanet ind over græsset, men på land kom den da, selvom det viste sig jeg havde lavet knude på forfanget. Utroligt det holdt til den godt kæmpende fisk.

Her stod fisken.
Jeg håber da, det lakker mod enden med at fange regnbuer i Ansager Å. Der er efterhånden kun dambruget oppe ved Stenderup tilbage. Når stemmeværket ved Ansager Mølle fjernes senere i år, så er der kun spærringen ved ovennævnte dambrug tilbage. Så bliver der fri op- og nedgang for vandrefisk i Ansager Å. Det ser vi fem til.

Ingen kommentarer: