mandag den 22. maj 2017

De små fluer blev luftet....

3'eren blev støvet af og 0,14 forfanget blev strukket ud. På en fantastisk aften skulle der endelig prøves lidt tørfluefiskeri i den nu næsten spritklare Grindsted Å.
Mens jeg sad på brinken og klargjorde forfanget, så jeg den første fisk bryde overfladen. Det var da vist ikke nogen lille fisk, der stod der bag grødeklatten. Jeg bandt fluen på og fedtede den lidt ind, og fisken viste sig igen. Jo, den var over målet.
Jeg viftede noget snøre ud og trak godt med løsline ud på jorden, så jeg havde noget at give af, så fluen kunne få frit drev ned ad åen. Kun nedstrøms kast var muligt på dette sted. Fluen drev ned over standpladsen uden reaktion. Jo og så alligevel, fisken vendte og tog fluen i et rul. Få øjeblikke senere kunne jeg tage et billede af fisken, en bækørred på 30 cm, og forsigtigt fjerne krogen med tangen.
Utroligt simpelt og så så svært. Når det lykkes er tørfluefiskeri bare det bedste fiskeri i verden. Når det ikke lykkes, det næstbedste.

Bækørred 30 cm på tørflue


Den næste halve time havde jeg et par små fisk efter fluen. 2 af dem kunne jeg ikke få til at slippe igen. Den ene var en lille finneklippet laks, ca. 10 cm og den anden var en stalling på samme længde. Godt at se, den næste generation er på vej. Jeg kan kun håbe forholdene langs vore vandløb ikke forringes, så mine På gensyn til fiskene kan blive virkelighed.

Dagens flue. Str. 12 Fly-rite og sneskohare.
Jeg så senere en god fisk have gabet helt over vandet for at sluge et insekt. Den viste sig ikke mere, heller ikke når fluen drev hen over den. Næsten nede ved bilen, spottede jeg en fisk helt inde under modsatte bred. Jeg fik fluen placeret, så den kunne drive ind i den smalle rende, hvor jeg havde set fisken. Plop, og fisken bed på. Denne gang ikke helt så stor som den første men ca. 25 cm.

Helt inde under busken med de sjove blade stod ørreden.
En helt igennem dejlig aften.

Alle årets billeder

Ingen kommentarer: